The fashion verse; Hoe veranderd metaverse de modewereld?
Het klinkt vast niet onbekend; de metaverse. Steeds meer bedrijven, waaronder bedrijven in de modebranche, zetten langzaam een stap in deze vorm van digitale realiteit. Hoe ga je als modemerk mee met deze innovatie op het gebied van gebruikerservaring? Meer hierover lees je in dit blog! Wat is de metaverse? Even een korte opfriscursus over de metaverse. De metaverse is een vorm van digitale realiteit die ontworpen is met behulp van de technologieën Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR). Het doel van de metaverse is een interessante gebruikerservaring bieden in een fictieve, maar toch voldoende realistische omgeving. Het is als ware een netwerk van virtuele 3D-ruimtes waarin gebruikers diverse activiteiten kunnen uitvoeren via een avatar (= een digitale dubbelganger).Een nieuwe ontwikkeling binnen de metaverse zijn de evenementen. Bij een metaverse event vindt het concert, de lezing of modeshow plaats binnen een virtuele omgeving in plaats van een fysieke omgeving. In tegenstelling tot een concertzaal, stadion of evenementenlocatie woon je het evenement gewoon bij via een apparaat in je eigen huis.Invloed op de modebrancheHoe heeft de metaverse invloed op de modebranche? Aan de hand van verschillende voorbeelden zie je dat dit al best snel gaat. Er zijn fashionweeks in de metaverse, een online winkel in Roblox en er worden miljoenen geïnvesteerd in virtuele modemerken. Verschillende merken zoals Gucci en Dolce & Gabbana hebben bijvoorbeeld ook reeds een digitale collectie van negen NFT-kledingstukken uitgebracht. Je zou denken dat veel mensen qua mode echt de stoffen en materialen wel willen voelen, maar toch merken modehuizen veel participatie rondom de metaverse. Zo heeft Decentraland bijvoorbeeld recent de eerste fashionweek laten plaatsvinden in de metaverse. Hier konden gebruikers plaatsnemen aan de catwalk en waren er diverse avatars te zien die rond paradeerde in de nieuwe collectie van diverse modehuizen. Voordelen van een meta verse eventZoals hierboven al verteld, vindt een metaverse event plaats binnen een virtuele omgeving. Dit zorgt ervoor dat geografische grenzen letterlijk verdwijnen. Dit betekent ook dat het potentiële bereik vele maten groter is ten opzichte van een fysiek evenement. Het maakt participatie eigenlijk altijd mogelijk. Voor evenementen in de modebranche is dit ook ontzettend relevant, want zo kan mode zich letterlijk over de hele wereld verspreiden. Naast het verdwijnen van geografische grenzen, is het ook een voordeel dat het evenement altijd kan doorgaan. Ondanks de weeromstandigheden of andere externe factoren blijft een virtueel evenement mogelijk. Waar het tegenwoordig allemaal om draait; data. Ook dit is een voordeel van de metaverse. Het is ontzettend dateverrijkend. De virtuele evenementen werpen letterlijk data in je schoot. Hier gaat het dan om data van je deelnemers. Het is goed meetbaar wat zij wel of niet doen en hoe dit bij een volgend event kan worden aangepast. VerdienmodelMaar hoe kan hier nou geld mee verdiend worden? Dit is natuurlijk niet geheel onbelangrijk. Reacties vanuit sponsoren zijn erg positief op eerdere edities van evenementen in de metaverse. Waar het vooral in zit is dat de harde kaders wegvallen. Voor een sponsor is dit vooral erg interessant, omdat je als sponser helemaal kunt losgaan op het ontwerp en indeling. Dit heeft uiteraard ook weer invloed op de inkomsten die er met een metaverse event worden behaald. Ook voor sponsers is de dataverrijking erg interessant. De verwachting volgens Decentra is dan ook dat mode in de metaverse een ontzettend belangrijke industrie gaat worden van 1 biljoen dollar per jaar (!).Ook duurzaamheid speelt een grote rol binnen de metaverse evenementen. Volgens een onderzoek van de Universiteit van Michigan bespaar je vergeleken met een offline event 98% van de CO2-emissies. Tips; een event in de metaverseHet organiseren van een event in de metaverse vergt natuurlijk wel wat inspanning en nieuwe kennis vergeleken met traditionele fysieke en online evenementen. Allereerst is het belangrijk om als bedrijf te gaan kijken waarom je dit zou willen en of je bedrijf hier al klaar voor is. Vervolgens kun je gaan kijken hoe je wilt gaan starten. Helemaal losgaan en gelijk voor het volledige pakket gaan? Dan kun je beter aankloppen bij een gespecialiseerde ontwikkelaar op dit gebied. Wanneer je zelf wilt experimenteren op een kleinere schaal, kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Horizon Worlds.Nu de technische voorbereidingen getroffen zijn, kun je gaan kijken naar de content. Maak je gebruik van bestaande content of zorg je ervoor dat je direct je content ook metaverse-waardig maakt? Denk aan 3D-hologrammen of interactieve presentaties. Daarnaast moet je je bedenken hoe het digitaal doorloop baar wordt. Is het nodig dat iedereen een VR-bril draagt bijvoorbeeld?Met de enorme ontwikkelingen op het gebied van metaverse, ook in de modebranche, wordt er steeds meer mogelijk. Blijf de website in de gaten houden voor de laatste ontwikkelingen omtrent dit onderwerp. Succes!